Reaper: Tale of a Pale Swordsman

Recension - Ouya - sön 6 oktober 2013, kl 12.41

Släppdatum: 2013-09-09    Genre: Action RPG
Utvecklare: Hexage    Åldersgräns:

"Så himla fint och så himla tjatigt!"

Hexages mest ambitiösa spel stavas i dagsläget Reaper: Tale of a Pale Swordsman. Det är ett action-RPG som handlar om den själlösa men ändå bedårande lilla varelsen man kan kalla lite vad som helst. Swordsman, Sellsword, Swordiswordsword, Anton, Filmjölk, Didrik eller Rolf.

Spelet består av två delar. En världskarta där man förflyttar sig mellan uppdragen och affärerna, och själva banorna där striderna utspelar sig. I de här striderna har man endast ett mål - döda allt som rör sig. Eftersom det i grund och botten är ett mobilspel hugger den lilla gynnaren med svärdet automatiskt så fort man står nära nog en fiende att kunna nå den, utöver detta kan man hoppa, dubbelhoppa, dasha och lite annat smått och gott. Pengar får man genom att döda fiender och slå sönder skattkistor och urnor. När striden är över kommer man ut till världskartan igen där man kan spendera pengarna på uppgraderingar av utrustningen eller gå vidare till nästa uppdrag. Dialogen mellan huvudkaraktären och uppdragsgivarna är ofta ganska rolig och alltid gravt cynisk, man slåss för alla inblandade sidor eftersom det spelar mindre roll vilken intressent som segrar, bara det går att tjäna en hacka på det.

Reaper är otroligt fint. Det går inte komma ifrån det, ytan är hänförande i detta urgulliga spel - men det är också dess absolut största styrka. Bakom fasaden av söthet står ett otroligt repetetivt spel som aldrig någonsin bjuder på någon form av variation. Efter fem banor har du sett ungefär allt som spelet har att erbjuda och sen ska du spela vidare i sex timmar, uppgradera din karaktär till att bli lite starkare och tåla lite mer - och sen är det slut. Visst, det finns en liten twist mot slutet och berättelsen som utspelas är ganska intressant när allt kommer omkring, men det är svårt att behålla den initiala förtjusningen spelet igenom. Upplägget är bevisligen skräddarsytt för mobiltelefoner, där Reaper gör obönhörlig succé. När det hamnar på den stora skärmen med hjälp av Ouya blir det tydligt att alla mobila upplevelser inte kommer helt till sin rätta i soffan där man har tid att spela längre än en halvtimme i stöten.

Överlag är Reaper: Tale of a Pale Swordsman ett otroligt fint litet light-RPG med många, många, banor att slakta sig igenom som ger ordentligt med speltimmar för den lilla pengen det kostar. Jag ångrar ingenting.