Sonic Dash

Recension - Android - sön 23 februari 2014, kl 21.31

Släppdatum: 2013-11-26    Genre: Endless runner
Utvecklare: Hardlight Studio    Åldersgräns:

"Fartfyllt, underhållande och välgjort mobilspel. Kuta tills du stupar!"

Sonic Dash är utvecklat Hardlight Studio, en av Segas brittiska studior, och exklusivt till mobiltelefoner. Det är en endless runner där bandesignen baserats på Seaside Hill-banan från Sonic Heroes, vilket givetvis får oss Sonic-nostalgikers hjärtan att klappa lite extra. Men till skillnad från många andra genregelikar, som exempelvis Robot Unicorn Attack, så har Hardlight lyckats skapa ett spel med både variation och nytänkande. Dessutom är det riktigt snyggt, roligt och inkluderar Zazz, en av ondingarna från Sonic Lost World och kanske en av de underbaraste skurkar som någonsin skapats.

Förutom att bara springa rakt fram och försöka komma så långt som möjligt finns det en mängd varierande saker att ta sig för, beroende på vad man vill få ut av spelet. Man kan samla poäng och jämföra sina poäng mot andra spelare runt om i världen, utföra uppdrag, eller delta i dagliga utmaningar där man skall samla fyra pusselbitar per dag för att få en extra belöning.

Är man ute efter att samla poäng finns olika boosters som man kan samla eller köpa, och man kan ha upp till tre boosters utrustade åt gången. Dessa förlorar man dock så fort rundan är över så det gäller att tänka sig lite för och hålla ett öga på sitt prylförråd. Boosters kan exempelvis ge extra poäng när man dödar fiender till att en extra poängsumma i slutet av rundan.

Man har också tre uppdrag att utföra och det kan vara allt från att döda ett antal fiender eller springa igenom ett visst antal loopar till att snubbla på minor ett visst antal gånger. När man har klarat alla tre uppdragen får man ett antal röda stjärnmynt, en permanent poängboost och tre nya uppdrag.

Trots att allt egentligen bara är en bana så finns det gott om möjligheter till variation även här. Med jämna mellanrum kommer man fram till tre språngbrädor (ni vet de där runda röda sakerna med en stjärna på som skjuter iväg Sonic i alla spel) och var och en har en bild som visar vart de leder. Beroende på vilken man väljer att studsa på så formas nästa segment av banan efter det och på så vis finns det alltid möjlighet för spelaren själv att modellera och välja hur ens fortsatta spelande skall vara, och vissa uppdrag kanske rentav kräver ett visst val. Det är också via dessa språngbrädor som man kan samla de pusselbitar som krävs för den dagliga utmaningen.

Och det är främst den dagliga utmaningen som gör att jag spelar Sonic Dash varje dag, vilket är frekventare än jag spelar något annat spel. Att samla de bitar man behöver tar bara kanske 10-30 minuter vilket är perfekt för en kort pendlingsträcka till jobbet, men när det är klart blir spelet tyvärr lite omotiverat att fortsätta spela så det är inget spel att sysselsätta sig med i längre perioder åt gången. Visst finns uppdragen att roa sig med när alla pusselbitarna är bärgade för dagen, men eftersom man måste klara alla tre uppdragen innan man får några nya, och vissa tar längre tid att fullborda än andra, så känns de mer som saker som löser sig efter hand än något man aktivt jagar.

Då Sonic Dash är ett gratisspel finns förstås också det eviga gisslet med mikrotransaktioner. Dock är det enligt mig inget större problem i det här fallet, även om jag skall erkänna att det här är det första mobilspel någonsin som fått mig att faktiskt förbruka riktiga pengar. Jag köpte ett föremål för cirka 30 spänn för att slippa de reklamfilmer som man annars tvingas titta igenom med jämna mellanrum, och för att jag helt enkelt tycker spelet är så pass bra att jag gärna skulle ha betalat för det från början. Men mikrotransaktioner är inget krav för att kunna spela och njuta av själva spelet vilket det kan vara i andra spel där det förekommer.

Som ytterligare variationsgrädde på moset finns olika uppgraderingar man kan köpa. Dessa köps för ringar man samlar i spelet och man kan få ihop en gedigen summa ganska fort bara man spelar regelbundet. Visst kan man även köpa ringar för riktiga pengar men detta kände i alla fall inte jag något behov av. Det enda man kanske skulle vilja köpa för pengar är röda stjärnmynt, då de krävs för att exempelvis köpa nya karaktärer. Dessa mynt kan man förvisso samla under spelets gång men de är lite sällsynta och tar längre tid att få ihop, och en ny karaktär kräver ganska många. Dock verkar det som att alla karaktärer beter sig lika i spelet så det är snarare en kosmetisk skillnad eller en fråga om personlig preferens om man vill köpa en ny eller inte.

Ett större problem spelet har är att det ganska ofta hänger sig, men detta sker oftast i menyerna och påverkar sällan själva spelandet. Sammantaget har ändå Hardlight visat att de kan det här med att utveckla mobilspel och jag kan inte annat än lyfta på hatten för dem och ge dem min allra största respekt och tillit. Det tar en genre som lätt kan bli ganska enkelspårig, och lyckas göra den både rolig, varierande och beroendeframkallande samtidigt som de bevarar det som är klassiskt Sonic i och med farten, karaktärerna och miljöerna.

Spelet är dessutom fortfarande under ständig utveckling vilket bådar gott och gör att man gärna hänger kvar för att se vad som komma skall. Så sent som i förra veckan introducerades Eggman som ny boss i spelet och med jämna mellanrum hålls så kallade "global challenges" där poäng från alla spelare världen runt räknas samman för att låsa upp nya karaktärer, prylar, och liknande. Just nu pågår faktiskt en utmaning för att i slutändan få Rouge the Bat, så om någon av er där ute känner er sugna efter att ha läst den här recensionen så får ni gärna ladda hem spelet och börja spela på direkten, för utmaningen pågår bara till den tredje mars och VI BEHÖVER DIG!