Soul Fjord

Recension - Ouya - mån 10 februari 2014, kl 11.24

Släppdatum: 2014-01-28    Genre: Rytmaction
Utvecklare: Airtight Games    Åldersgräns:

"Inte värt väntan"

Soul Fjord har legat på ritbordet ganska länge, det är Kim Swift (hon som jobbade med Portal, Quantum Conundrum, Left 4 Dead med flera) som dragit på cred-hatten och tagit sig för att göra en Ouya-exklusiv titel. Är Soul Fjord spelet som får spelvärlden att sluta håna Ouya? Är det lika genialiskt som Portal? Måste du skaffa en Ouya nu?

Magnus Jones är en stenhård soulviking som precis nekats inträde till Valhalla (där den stora festen äger rum, så klart). Han kastas obönhörligt ned till jordelivet igen och besvikelsen är inte nådig. Med bestämda steg äntrar han Yggdrasil och påbörjar en mödosam resa tillbaka upp till Valhallas portar. Där har vi storyn. Det är en partysugen viking straight outta sjuttiotalet vi har att göra med, så partysugen att han dansar sig fram med rytmbaserade attacker och tycker det är viktigare hur hans utrustning ser ut snarare än hur användbar den är. Simpelt, lite knasigt och oerthört charmigt!

Det är ett trevligt träd man ska ta sig upp för, med pulserande högtalare, discokulor och flådiga bilar överallt. Banorna i sig själva är däremot, snällt uttryckt, ovarierade och hela upplägget är i stort sett "rensa rummet och gå vidare". Man hittar massor av vapen, sköldar och dylikt som man utrustar sig med för att kunna hantera den ständigt ökande svårighetsgraden hos fienderna. Varje vapen har i sin tur ett annorlunda knappmönster för att göra effektiva slagkombinationer - så själva knapptryckandet känns aldrig särskilt repetetivt. Sedan är det inte så mycket mer. Nio banor varav tre innehåller bossar går att springa igenom på nolltid och ganska snart gick det upp för mig att man velat göra lite allt möjligt med Soul Fjord utan att egentligen lyckas fullt ut med något.

Spelet är kort för att man ska kunna spela igenom det flera gånger och leta ny loot, men grejerna man hittar gör ingen större skillnad och spelet slutar alltid på samma vis. Rytmbaserat hack 'n slash låter rätt roligt på papperet, men rytmen är tråkig och slagsmålen ser man inte mycket av eftersom man måste hålla koll på det lilla fältet som visar vilka knappar man ska trycka på för att göra maximal skada. Det grafiska är mycket tilltalande men under ytan känns det lite för grunt. Det är ett ganska lätt spel att plocka upp för att ha skoj i en kvart men det är lätt att förvänta sig lite mer med tanke på vilka spel som presterats förut.

Efter att ha spelat igenom Soul Fjord fyra gånger och glädjen över rosa tuppkammar tillsammans med vikingasköldar lagt sig tänkte jag bara "tur det var gratis". Det är lite som ett sånt där tuggummi ur en automat på ICA. Visst är det gott - men bara i typ fem minuter. Svaret på de tre frågorna i det inledande stycket är, tyvärr, nej.