South Park: The Stick of Truth

Recension - Playstation 3 - tors 20 mars 2014, kl 12.58

Släppdatum: 2014-03-06    Genre: Rollspel
Utvecklare: Obsidian Entertainment    Åldersgräns: 18+

"Ett närmast perfekt kärleksbarn mellan Obsidians rollspelskunnande och South Parks skarpa satir"

Jag är ingen stor anhängare av South Park och har väl egentligen inte ens sett serien sedan första säsongen. Sedan dess har jag dock genom ett antal små, sporadiskt sedda filmklipp kunnat konstatera att den definitivt har sina poänger. Som ett samhällskritiskt inlägg i debatten om ditten och datten har det mycket att erbjuda och South Park: The Stick of Truth är (tack och lov) inget frånsteg ifrån detta.

Den ömsom skarpa och ömsom barnsliga humorn återfinns även i Obsidians rollspelstolkning av serien och det blir man varse om direkt, ty vad man än skriver in som sitt namn tolkas det av Cartman som ”Douchebag”. Och där föll det första skrattet. När jag sedan skulle välja en av de fyra klasserna: Warrior, Mage, Thief och Jew så föll andra skrattet och när Cartman påpekar för mig när jag intresserad håller markören över klassen ”Jew” att klassen egentligen är samma sak som att spela Kyles mamma och att vi inte kan vara vänner ifall jag väljer att spela som jude, ja då föll jag pladask. Blandningen av Obsidians fingertoppskänsla gällande rollspel och Trey Parker och Matt Stones tecknade serie är helt enkelt klockren.

South Park: The Stick of Truth är ett ganska klassiskt och enkelt actionrollspel med omgångsbaserade strider och random encounters. Man rör sig som ”New kid” AKA Douchebag tillsammans med en aktiv följeslagare i staden South Park där möten med stadens invånare lär få seriens anhängare att jubla av glädje. Handlingen kretsar kring ett rollspelslajv där Cartman leder ett gäng som skyddar en pinne kallad The Stick of Truth. Denna pinne blir i början av spelet bortrövad av ett alvgäng och Douchebag måste naturligtvis återerövra den. Efterhand som fienden nedgörs stiger man i erfarenhetsnivå och kan öka på sina förmågor och naturligtvis hittar man vapen av bättre sort som kan modifieras. Som magi har man bland annat naturligt producerad gas (naturligtvis) som på ett oerhört barnsligt sätt tar sin plats bland skämten med Cartmans maniska skratt som ackompanjemang. Humorn håller kanske inte hela vägen, men är på tillräckligt hög nivå för att lyfta spelet.

Förutom huvuduppdragen finns det generöst med sidouppdrag som är av varierande karaktär. Till exempel ska man hjälpa Al Gore att spåra upp en hiskelig Manbearpig och även hjälpa Jimbo och Ned att jaga diverse otäcka djur (exempelvis ko, hund, mus och dylika bestar). South Park: The Stick of Truth blir dock aningen repetitivt efter ett tag och de återkommande random encounters kom stundtals till att störa mer än vad de roade. Trots detta kände jag aldrig att jag fick nog – uppdragen, humorn och miljöerna är så pass lockande att det inte blir ett problem att spelmomenten upprepar sig. Det kan också förklaras med att spelet är ganska kort, vilket gör att man helt enkelt inte hinner tröttna. Eftersom det finns fyra klasser att spela som finns även visst återspelningsvärde, men skillnaden mellan klasserna känns inte tillräckligt distinkta för att jag ska orka göra det.

När jag summerar South Park: The Stick of Truth gör jag det med ett leende på läpparna. Det känns som att Ubisoft och Obsidian förvaltat licensen på absolut bästa sätt och spelet tar sig därför definitivt in på listan över de bästa licensspelen. Det som hindrar spelet från att vara perfekt är småbuggar och hackande grafik, att spelets humor inte hålls på en tillräckligt konstant nivå (vilket gör det stundtals ospännande) och att återspelningsvärdet inte känns tillräckligt högt. Men man får ju konstatera att spelet är oerhört mycket bättre än jag förväntade mig och kan konstatera att South Park: The Stick of Truth måste vara som en gudagåva till seriens anhängare.