Steamworld Dig

Recension - Playstation 4 - tis 18 mars 2014, kl 21.36

Släppdatum: 2014-03-18    Genre: Plattform
Utvecklare: Image & Form    Åldersgräns:

"En ren portning, rakt av."

Rusty blir i SteamWorld Dig vår egen lilla datorstyrda cowboy vars mål är att gräva sig ned till jordens inre, hacka ihjäl en gigantisk dator som styr världen, och återställa lugnet i staden Tumbleton. Den svenska utvecklaren Image & Form som ligger bakom spelet har lyckats skapa ett platforms-äventyr som hade all världens potentiell, men som fäller krokben lite för sig själv.

SteamWorld Dig styrs framåt med små segment av uppdrag som delvis uppgraderar Rustys olika verktyg men som även bygger nya byggnader uppe i Tumbleton. Tumbleton i sig består till en början bara av en hemtrevlig liten bar och en affär. Personligen tycker jag att spelet faller lite redan på sättet man presenterar nya funktioner i spelet. Image & Form har mängder av olika spel att hämta inspiration ifrån men själva utförandet blir tråkigt och monotont. Det finns ingen möjlighet att själv påverka vilken nästa byggnad blir och det finns heller inte någon möjlighet att själv välja vilka uppgraderingar som Rusty ska utrusta sig med. Här skulle man enkelt kunna göra hela spelkonceptet lite mer levande genom att ge spelaren fler valmöjligheter och en pytteliten chans att kunna skräddarsy sin egna spelupplevelse.

För de som inte förstått vad spelet går ut på, så ska du gräva dig nedåt, nedåt och åter nedåt i marken för att plocka på dig diamanter av olika slag för att sälja till affären uppe i staden. Med pengar uppgraderar du din karaktär, köper på dig mer hälsa eller stegar för att snabbare kunna klättra upp till ytan. Vägen ned är dock inte helt ofarlig då du kan stöta på fiender, tunnor som sprängs när du närmar dig eller spikar som mer än gärna penetrerar magen på Rusty. Personligen kan jag tycka att man tar lite den enkla vägen ut. Image & Form släppte SteamWorld Dig till Nintendos olika konsoler så tidigt som 7 Augusti vilket är ungefär ett halvår sedan. Spelet vi nu ser på Playstation 4 är exakt samma spel som finns på Nintendos konsoler och då har man ändå haft över 6 månader på sig att göra en ynka förbättring, men nej då.

Om det är något som gör mig riktigt besviken är det faktumet att spelet inte tog mer än två timmar att klara av, och hela den tiden kändes det mer som att jag satt och gick igenom en tutorial om hur man spelade spelet. När jag befann mig i sista bossens rum blev jag mer än taggad på att se vad spelet skulle kunna bjuda mig på. Istället rullar det en eftertext då bossen blivit besegrad och spelet har inte fått titta fram en enda sekund sedan dess. Spelkonceptet och upplägget är så simpelt att man enkelt skulle kunna programmera in en leveleditor och skapat en liten community där man kan utmana varandra på egenskapade banor, för den potentialen finns definitivt i SteamWorld Dig. Nu får vi ett två timmars relativt simpelt äventyr som inte ger spelaren en eftersmak om att vilja spela vidare.

Det finns dock några ljuspunkter, om dock få, som får en att spela igenom spelet en första gång. Grafiskt kan man bara njuta bland regnbågens alla färger som lyser på skärmen och likaså gäller de charmiga karaktärerna. Upplägget som gör att man uppgraderar sin yxa allt eftersom att man kommer till hårdare material är också den genial. Det enda som saknas i markens djup är just ett djup. Spelet känns ytligt och som en direkt port ifrån den tidigare versionen och samtidigt bjuds inte spelaren på något nytt om man ser till spelets genre. Image & Form, jag hoppas nu att ni lärt er en läxa, och den läxan är att bjuda spelaren på något mer än bara en ren och skär portning från Nintendos konsoler till den något kraftfullare Playstation 4an. Jag är nog inte ensam om att hoppas på framtida DLC till spelet.