Super Mario Maker

Recension - Wii U - mån 25 januari 2016, kl 12.14

Släppdatum: 2015-09-11    Genre: Plattformsskapare
Utvecklare: Nintendo    Åldersgräns: 3+

Betyg: 3/5
"En underbart galen cirkusresa genom Nintendos allra heligaste"

Användarskapat innehåll har varit enormt på PC ända sedan Doom, och har fortsatt gå från klarhet till klarhet när titlar som Counterstrike och DayZ blivit egna spel som på många plan överträffat det de baserats på. Och vi behöver väl inte ens gå in på Minecrafts popularitet? På konsol är det en annan femma, och trots försök från främst Media Molecule har det aldrig slagit igenom på samma sätt. Super Mario Maker lyckas, men på helt andra premisser än inom PC-världen.

Anledningen till att det lyckas är att det är medvetet om sina begränsningar, och arbetar inom dem. Här finns inga ambitioner om att släppa loss all världens kreativitet utan målet är betydligt enklare - att ge alla samma möjligheter som Nintendo att skapa världens bästa Mario-banor. Och det lyckas i mångt och mycket med sitt mål. Man kan inte göra allt, men allt man kan göra är intuitivt och superenkelt utan att det samtidigt känns onödigt begränsat.

Och det funkar på mig. Det är smidigt nog att jag faktiskt själv börjar skapa, vilket inte varit fallet i andra liknande spel oavsett plattform. En annan faktor är förstås att det är Super-fucking-Mario. Hur Mario och hans fiender ska röra sig och bete sig är inkodat i vårt kollektiva medvetande vid det här laget. Vi kan alla redan grunderna så det finns ingen osäkerhet om var man ska börja, det är bara experimentlustan som sätter gränserna. Och med all den enkelt bemästrade kraften i Super Mario Makers designverktyg så väcks givetvis frågan - kan jag göra det här bättre än Shigeru Miyamoto?

Nej. Svaret är kategoriskt och emfatiskt nej. Många banor spelar sig själva, vilket är otroligt imponerande inledningsvis och lika otroligt trist i längden. Skalar man bort ytterligare en mängd gimmick-banor och alla remixer av 1-1 återstår egentligen det vanliga 90/10-upplägget där 90% är okej och resterande 10% riktigt häftigt. Det har på senare tider tillkommit klart bättre filtreringsmetoder - vilket vill säga filtreringsmetoder över huvud taget - så det är lättare att komma åt gräddan. Det som är fantastiskt med Super Mario Maker är vilken otrolig uppfinningsrikedom och variation som kan uppstå med de enkla grundverktyg som finns i 2D-Mario. Folk skapar nivåer som är så svåra och/eller bara galna att Nintendo själva aldrig hade vågat göra det.

Men Super Mario Maker är också en tydlig fingervisning om att Nintendo själva faktiskt är bäst i världen på att göra plattformsbanor. När de nu demokratiserat skapandet och crowdsourcat hela världen visar det sig att det bästa av det bästa fortfarande inte kan mäta sig med Funky från Super Mario World eller 5-2 från Super Mario Bros. Super Mario Maker är en unik inblick i Nintendos värld, och ett magnifikt experiment i skaparlusta. Men du är inte bättre på att göra Mario-banor än Shigeru Miyamoto och Takashi Tezuka.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.