Super Street Fighter 4

Recension - Playstation 3 - mån 28 juni 2010, kl 10.03

Släppdatum: 2010-04-30    Genre: Fighting
Utvecklare: Capcom    Åldersgräns: 12+

"Det bästa har blivit ännu bättre!"

Street Fighter-serien har haft en särskild plats i mitt hjärta sedan 90-talets början. När det var dags att införskaffa ett SNES blev det obligatoriska första-spelet inte Super Mario World utan Street Fighter 2, och jag och min bror utkämpade oräkneliga timmar med att både slå varandra sönder och samman. Senare när egen lya införskaffats, tillbringades mången natt i goda vänners lag med blodiga bataljer i Street Fighter 3 ackompanjerat av skratt, svordomar och enorma mängder kaffe. Det finns inget vackrare än en välplacerad Shoryuken mitt på munnen.

Med hänsyn till detta är det inte direkt en skräll att 2009 års största spelhändelse för mig var Street Fighter 4. Med perfekt avvägd kontroll, en diger karaktärslista och vansinnigt snygg grafik i vad som kom att kallas 2.5d, visade Capcom att gammal är äldst och att riktig fighting är så mycket mer än bystiga volleybolltjejer. Det enda som drog ner spelupplevelsen var ett bökigt matchmakingsystem för onlinespelande samt fruktansvärt träige slutbossen Seth, som mest såg ut som att någon skruvat fast en tvättmaskin i magen på Marvel-karaktären Silver Surfer.

Nu, ett år senare, kommer uppdateringen Super Street Fighter 4. Och det är en väl tilltagen sådan; utöver små korrigeringar av karaktärsbalansen har fem nya banor adderats och alla befintliga karaktärer utrustats med en andra Ultra-attack där framförallt franske brottarbrallan Abel utmärker sig med en synnerligen häftig tornadomanöver.

Det främsta tillskottet är dock hela tio nya spelbara karaktärer där både nya och gamla ansikten tillkommit. Från Super Street Fighter 2 har evigt leende kickboxaren Dee Jay och bjässen T.Hawk hämtats, från arkadklassikern Final Fight via Street Fighter Alpha kommer gatuboxaren Cody och ninjan Guy, muay thai-marodören Adon har plockats från originalspelet Street Fighter, medan Ibuki, Makoto och gentlemannaboxaren Dudley senast sågs i sorgligt förbisedda Street Fighter 3. Utöver dessa gör även två helt nya karaktärer entré; den lätt obehagliga taekwondo-bruden Juri och den turkiske oljebrottaren Hakan. Sistnämnde herre är någon som undertecknad sett fram emot med ohejdad entusiasm, inte enbart på grund av Eddie Meduza-referensen utan även för att oljebrottning är en sällsynt hård och manlig sport.

Street Fighter 4 var som redan nämnts det bästa som hände mig i spelväg under 2009, därför blev jag lyckligare än ett barn på julafton när denna uppdaterade version utannonserades, precis lagom till att känslan att ett par till karaktärer inte hade skadat infunnit sig. Så med tio fighters till att leka med och en betydligt förbättrad onlinelobby kan det konstateras att världens bästa fightinglir blivit ännu lite bättre. Jag hade dock gärna sett fler kämpar från SF3, i synnerhet tyskättade seriemosaren Hugo och capoeirakvinnan Elena. Sedan ska det erkännas att jag inte direkt hade tagit illa upp om Seth fått stryka på foten också, men man kan som bekant inte få allt.

delacroixs bild

ryktas om 6 nya karaktärer som ska visas på TGS, vågar man hoppas på Hugo då? :)

Spelbrödernas bild