The Walking Dead Season 2 – Episode 4: Amid the Ruins

Recension - PC - tors 11 september 2014, kl 13.41

Släppdatum: 2014-07-22    Genre: Äventyr
Utvecklare: Telltale Games    Åldersgräns:

"Händelserik, känslosam och stark resa mot ett ovisst slut."

Den tredje delen av The Walking Dead Season 2, underdriftigt kallat In Harm’s Way, avslutades på ett mycket brutalt sätt och lämnade en plågsamt svävande i ovisshet. Kaotisk upprördhet är en mycket träffande beskrivning av det tillstånd som mina känslor befann sig i när eftertexterna rullade förbi efter den tredje delen av denna magnifika, men samtidigt känslomässigt upprivande berättelse. Amid the Ruins fortsätter med att putta huvudrollsinnehavarna ur askan och in i elden, med ytterligare ett antal upprivande händelser på vägen.

Med den tredje delen fortsätter berg-och-dalbanan av känslor och är som helhet ett mycket bra avsnitt där en del av karaktärer utvecklas och träder fram ännu tydligare. Samtidigt som konturerna av karaktärerna blir skarpare är det som vanligt svårt att samtidigt inte ryckas med känslomässigt. Det är framför allt två av säsongens nya karaktärer som växer, fast åt två olika håll på känsloskalan. Baserat på hur man valde att avsluta den tredje delen blir det en oerhört tuff resa men av olika anledningar. Genom Clementine blir jag oerhört ledsen och rädd, men samtidigt arg och frustrerad på resultaten av mitt instinktiva parerande av de plötsliga händelser jag genom Clementine ställs inför. Jag försöker göra mitt bästa men resultatet verkar ändå sluta med en katastrof. Ackompanjerade av den suveräna musiken blir det stundtals nästan för mycket känslor och jag känner instinktivt för att stänga av The Walking Dead en stund och istället spela något mer upplyftande. Men jag kan inte.

Telltale Games levererar alltså återigen och den fjärde delen är inte bara känslosam utan dessutom mycket händelserik och avslutas med en cliffhanger utan dess like. Alla farhågor jag hade innan säsong två är som bortblåsta och i dess ställe finns nu frågan – hur ska Telltale Games knyta ihop säcken och framför allt, hur ska de överträffa sig själva i den oundvikliga tredje säsongen?