The Walking Dead Season 2 Episode 2: A House Divided

Recension - PC - ons 12 mars 2014, kl 10.28

Släppdatum: 2014-03-05    Genre: Äventyr
Utvecklare: Telltale Games    Åldersgräns: 16+

"Djupare, komplexare och med en större känslopalett – en perfekt fortsättning på äventyret"

Efter en trevande inledning tar nu säsong två av The Walking Dead fart på allvar. Jag känner mig lite dum som faktiskt hyste vissa tvivel på Telltale Games förmåga att leverera. Jag ber om förlåtelse, ty A House Divided är nämligen på grund av sitt känslomässiga djup en av de bästa episoderna i serien hittills. Och (jag vet egentligen inte varför det inte slagit mig innan) Clementine är en av de bästa spelkaraktärerna någonsin som både spelas och regisseras fantastiskt bra. Jag älskar henne och jag älskar The Walking Dead.

Den första episoden av säsong två lade upp premisserna ganska enkelt och utan omsvep. Efter en del olyckligheter träffade Clementine på ett nytt gäng bestående av människor med diverse problem och ruvande interna konflikter. Personligen kände jag aldrig att avsnittet tog fart och när episoden väl var till ända kände jag mig inte särskilt tillfredsställd. Episod två tar vid i en av två scener beroende på vilket val man gjorde i första episodens sista scen. Startscenen i A House Divided är i det stora hela ganska oviktig, men ger en fördjupning av karaktärerna och framför allt av Clementine. Ganska snart sker även något som tvingar gruppen att fly och det är här episoden tar fart på allvar. Mina förhoppningar på Telltale Games efter första säsongens trevande infriades – episod två är djupare, komplexare och har en större känslopalett. Man kommer närmre karaktärerna och jag kan utan att spoila något avslöja att episoden även bjuder på överraskningar och ett kärt återseende, men också en hjärtskärande sekvens som fick mig att känna äkta sorg. Första episodens chockartade scener återfinns inte i A House Divided utan episoden fokuserar på att lägga grund för djupare berättande. Och jag älskar det!

Och så denna Clementine. Jag var orolig att The Walking Dead Season 2 skulle lida av att många av karaktärerna från säsong ett inte längre är med, men Clementine lyckas bära allt på egna axlar. Hon är ömsom ett barn, ömsom en produkt av hemska, olyckliga omständigheter. Jag älskar spridningen på de svarsalternativ hon har och jag gillar att karaktärsutvecklingen rört sig mot att göra henne till lite av en hjälte. Det är definitivt något hon förtjänar. Avslutningen av episod två är oerhört spännande och till skillnad från hur jag kände efter episod ett är jag fruktansvärt sugen på att spela fortsättningen. Jag har full tillit till Telltale Games och att de kommer att lyckas fördjupa The Walking Dead-serien ytterligare. Fortsätter det så här känns det som att årets spel redan är avgjord.

Jag och Gustav Granlund har penetrerat episoden i sin helhet i detta avsnitt av Ludere Simul