The Wolf Among Us Season 1 – Episode 3: A Crooked Mile

Recension - PC - mån 14 april 2014, kl 12.54

Släppdatum: 2014-04-08    Genre: Äventyr
Utvecklare: Telltale Games    Åldersgräns: 16+

"Ett mellanavsnitt, men fortfarande ett bra sådant"

Jag är mäkta imponerad av att Telltale Games lyckas hålla två högklassiga äventyrssäsonger flytande samtidigt. The Walking Deads andra säsong har börjat magnifikt och The Wolf Among Us har gått från klarhet till klarhet och har nu nått sin tredje episod. Förra avsnittet avslutades med en rejäl cliffhanger och man lämnades med en mängd frågetecken och med ett starkt sug efter mer. När jag, tyvärr alldeles för snabbt, nu avslutat den tredje episoden är det inte med riktigt lika starkt sug och jag undrar om inte A Crooked Mile inte måste klassas som ett ”mellanavsnitt”.

Men avsnittet börjar såklart med ett underbart och stämningshöjande intro och går sedan vidare till att bli förvirrande och känslofyllt. Sen kommer ett parti där det egentligen inte händer särskilt mycket. Bigby följer upp ett spår efter den seriemördare som halshugger fabler, ett spår som pekar åt ett oväntat håll. Det blir en del karaktärsutveckling och fördjupning i seriens historia men inte mycket mer. Jag saknar framför allt pusselinslag, episoden fokuserar väldigt mycket på dialog vilket naturligtvis inte är helt fel men aningen tråkigt. Handlingen utvecklar sig däremot i en spännande riktning och Bigby inser snart att det inte bara handlar om att hitta en seriemördare.

När A Crooked Mile väl är slut känner jag mig ganska tom. Avsnittet är lite väl kort och jag känner inte att jag fått mitt lystmäte mättat. Slutet är dock mycket intressant och genererar en hel del frågetecken vars svar kommer att bli mycket spännande att få svar på. Men nog är det ett mellanavsnitt, men med tanke på hur bortskämd man blivit under de två första avsnitten så kan Telltale Games tillåta sig det utan att jag blir alldeles för besviken. Ett mellanavsnitt av The Wolf Among Us är nämligen fortfarande bra.