The Wolf Among Us Season 1 – Episode 5: Cry Wolf

Recension - PC - tors 17 juli 2014, kl 15.31

Släppdatum: 2014-07-08    Genre: Äventyr
Utvecklare: Telltale Games    Åldersgräns: 16+

"Blodig avslutning på en fantastisk berättelse, men för berövad på spelmoment."

Som väntat avslutas första säsongen av The Wolf Among Us i en kaskad av blod och inälvor, tämligen förväntat med tanke på den dos av brutalt övervåld som varit spelets ständigt närvarande kompanjon. Sheriffen Bigby, huvudrollsinnehavare och våldsam antihjälte, presenteras för sanningen om de hemska illdåd han utrett och hinner dessutom med ytterligare ett par quicktime-event-fyllda slagsmål. Summeringen av första säsongen av The Wolf Among Us måste bli fylld av superlativ, men jag hyser ändå en viss tveksamhet inför en eventuell fortsättning på serien.

The Wolf Among Us absolut största styrka och det som gjort den till ett av mina favoritspel i år är den tecknade serie som spelet baseras på: Fables. Alla kända sagokaraktärer är fantastiskt avklädda på sin gullighet och istället inkastade i ett mörkt och tragiskt ställe där de försöker överleva och inte avslöja sin sanna karaktär för världen utanför. Historien som återberättats i Telltale Games tolkning av serien hade varit ganska blasé i andra sammanhang, men med just denna bakgrundshistoria och karaktärer blir den fantastisk. Som berättelse är de fem avsnitten i The Wolf Among Us första säsong suveräna, men som spel är de kanske inte tillräckligt givmilda vad spelmomenten beträffar.

Det är också därför jag är tveksam till en potentiell fortsättning på serien. När jag ser tillbaka på avsnitten är det få spelmoment jag minns, förutom ett par quicktime-event-strider. Särskilt de senaste två avsnitten har varit särkskilt strippade på spelmoment och även om det varit ett fantastiskt narrativ har jag känt mig lite berövad på delaktighet. Jag kan dock inte komma på vilka spelmoment som skulle kunna få serien mer "spelifierad". Kanske fler detektivinslag där Bigsby får använda andra talanger än rå muskelkraft hade kunnat förbättra det hela, men frågan är om det räcker till. Huruvida Telltale Games kommer att ge sig på att skapa ytterligare en säsong av The Wolf Among Us återstår att se och jag väljer att slå ifrån mig farhågor om framtiden. Istället låter jag mig ännu en gång omfamnas av The Wolf Among Us i jakt på ytterligare slut på denna första, fantastiska säsong. Jag kan definitivt rekommendera The Wolf Among Us till alla som gillar bra berättelser och nya upplevelser.