Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call

Recension - Nintendo 3DS - mån 29 september 2014, kl 08.13

Släppdatum: 2014-09-19    Genre: Musikspel
Utvecklare: Square Enix    Åldersgräns: 12+

"Underhållande och så mycket mer"

Theatrhythm Final Fantasy som kom för ett par år sedan var ett mycket märkligt koncept, ett musikspel korsat med JRPG, och Curtain Call är minst lika märkligt och dessutom många gånger större. Musikrepertoaren har utökats till över 200 låtar och denna gång inte bara från de fjorton huvudtitlarna utan även spel som Dissidia, Crisis Core, Final Fantasy Tactics, samt diverse uppföljare finns representerade. Karaktärsgalleriet har även det fått sig ett lyft och en rejäl utökning, framförallt vad gäller karaktärer av kvinnligt kön.

Dock ser man här en väldigt tydlig förändring jämfört med det första spelet. I föregångare hade man från start enbart tillgång till de fjorton huvudtitlarnas protagonister, men alla var spelbara från början. I Curtain Call har man tillgång till ett större antal karaktärer när man skall välja sitt första party, för jo i Theatrhythm-spelen har man ett gäng om fyra karaktärer man spelar med åt gången i sann FF-anda. Men när man väl valt sin startfyra blir övriga karaktärer i Curtain Call låsta och kan enbart låsas upp igen allt eftersom man spelar och samlar poäng. Men för den som är orolig och minns föregångarens rent omöjliga karaktärsupplösningstider, går det dock både fortare och enklare att lösa upp karaktärer i Curtain Call. Och om man dessutom laddar hem och startar demot innan så får man dessutom tillgång till tio ytterligare karaktärer från start.

Själva spelmekaniken fungerar precis som förra gången med tre olika sorters triggers och tre typer av banor. Dock är antalet filmbanor, EMS, kraftigt nerbantat denna gång och de få som finns måste låsas upp allt eftersom. Detta är lite tråkigt då det innebär att den spelmässiga variationen blir något lidande, men detta har man istället kompenserat för i och med det gedigna låtvalet. Och bakom musiken och trummandet finns, precis som förra gången, någon form av story om en kamp mellan gudinnan Cosmos och den onde guden Chaos, men liksom tidigare är detta knappast mer än en fotnot... och skall man vara ärlig är det faktiskt exakt samma historia som i föregångaren.

Men trots att mycket är sig likt finns även en hel del nyheter som ger lite extra krydda åt spelet. Framförallt har två nya spellägen introducerats. Dels ett questläge där man tar sig an ett antal banor och i slutläget en bossbana, och där man kan samla föremål. Med detta läge knyter man på ett tydligare sätt an till Final Fantasy-seriens rollspelsrötter. Ett annat läge som introducerats är det så kallade Versus Mode där man kan tävla mot andra, antingen mot en AI, mot sina vänner, eller med slumpmässiga spelare runt om i världen. I Versus Mode har man lagd till lite specialattacker som man kan utföra för att försvåra och störa motståndaren, och att lära sig bemästra detta i kombination med god kunskap om låtarna är nyckeln till att besegra motståndet och klättra på ranking-listorna.

Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call är ett intressant koncept men kanske ändå i grund och botten i första hand ett spel riktat till fans av Final Fantasy-serien, som kan känna igen sig i låtarna och har speciella förhållanden till dem och deras tillhörande titlar. Men så länge man som spelare uppskattar musik och rytmspel har man här ett underhållande och varierande tidsfördriv som kommit långt sedan första gången ridån gick upp. Det är bara att tacka och buga.

38216 april, 2014 - 19:21
38216 april, 2014 - 19:21