Thief

Recension - PC - fre 7 mars 2014, kl 09.23

Släppdatum: 2014-02-28    Genre: Action
Utvecklare: Eidos Montreal    Åldersgräns: 16+

"Överraskande bra, men lite för säkert."

Det var med omedelbar förälskelse som jag mötte Eidos Montreals tolkning av Looking Glass klassiska spelserie. Det är mycket svårt att möta hängivna anhängares (vars minnen ofta åldrats med ett rosaaktigt skimmer) förväntningar och Thief har blivit hajpat på ett ganska oroväckande sätt. Men det är trots allt förälskelse som dominerar min känslopalett och jag blir snabbt medryckt i Garrets nya äventyr. Men när nyförälskelsen falnar kan jag inte låta bli att analysera, kritisera och fundera. Resultatet blir dock trots allt bra.

Det är däremot inte de klassiska Thief-spelen som jag tänker på när jag börjar Garrets äventyr utan ett av 2012 års mest fantastiska spel, Dishonored. Det fick mig att återigen minnas hur fantastiskt kul det är med sneak ’em up och hur mycket de mörka steampunk-inspirerade miljöerna, som också återfinns i Thief, fördjupar inlevelsekänslan. Thief är dock aningen trubbigare och mer enkelriktat än Dishonored. Fokus ligger på tjuvupplevelsen och även om Garret kan vandra fritt i The City är det ändå en ganska enkelspårig resa som presenteras. Prologen lägger upp en handling som kretsar kring en farsot som plågar staden medan de rika fortsätter att parasitera på folket. Garret får ett antal uppdrag som relaterar till händelserna men har inget starkt, personligt engagemang i konflikten, något som känns ganska rimligt. Garret är trots allt en tjuv och ingen man med hjälteambitioner.

Medan handlingen tar en ganska perifer plats i Thief så är det naturligtvis smygandet och stjälandet som får ta det mesta av utrymmet. Denna del av gameplayet känns riktigt bra och intuitivt, men även något nerdummat från föregångarna. Vakterna känns stundtals lite för blinda och jag får sällan användning för min båge vilket skiljer sig ganska markant från mitt tidigare Thiefande då jag ständigt behövde utnyttja både mossa- och vattenpilarna. I Thief anno 2014 har jag endast använt pilbågen vid ett fåtal tillfällen och då mest för att ta mig till högre höjder via reppilen. Thief introducerar även ett tredelat system för hur man väljer att ta sig an banorna, något som känns bekant från exempelvis Splinter Cell: Blacklist. Det ger banorna ett visst återspelningsvärde men det mest lockande är ändå att som en skugga kunna ta sig genom banorna utan att bli upptäckt alls. Eftersom uppdragen är ganska linjära och miljöerna inte särskilt öppna har jag däremot svårt att tro att jag skulle orka mig på något sådant.

I Thief har Garret begåvats med en fokusförmåga som låter honom dyrka upp lås snabbare och klara sig bättre i strid. För min egen del använde jag det som ett hint-system då jag kände mig fast, för något annat känns det inte särskilt intressant för och helst skulle jag vilja slippa förmågan helt, något som också är möjligt via custom svårighetsgrad. Jag rekommenderar för övrigt detta spelläge för inbitna Thief-fans – det kommer närmast den ursprungliga Thief-känslan. Garret har även ett antal andra förmågor som man kan uppgradera genom att införskaffa sig fokuspoäng, men också detta känns helt oväsentligt för spelet och mer som något som lagts till för att det förväntas. Det är överhuvudtaget den känslan som man får av Thief – man vågar inte ta konceptet hela vägen utan verkar rädd för att stöta bort potentiella köpare.

Men, som jag påpekade inledningsvis, är jag ändå mycket nöjd med Thief och har haft riktigt roligt under mitt besök i The City. Det är dock inte lika bra som Dishonored och ska man tala om reboots av klassiska spelserier så lyckades Deus Ex: Human Revolution bättre än Thief. Som ögonöppnare för dem som inte spelat Thief fungerar det dock bra, men för mig som älskade de tidigare spelen räcker det inte med att Thief är överraskande bra och ett riktigt bra spel. Jag hade önskat att Eidos Montreal hade vågat mer och satsat större, med öppnare miljöer, fler sidouppdrag och mer nervkittlande gameplay. Men kanske till nästa gång.