Trials Fusion

Recension - Playstation 4 - tors 17 april 2014, kl 08.42

Släppdatum: 2014-04-16    Genre: Racing
Utvecklare: Redlynx    Åldersgräns: 12+

"Slarvig version av ett i grunden lysande spel"

Gränsen mellan euforiskt nötande och irriterande frustration är hårfin. Redlynx har med sin Trials-serie lyckats bemästra den svåra balansakten. De utmanande motorcykelspelen har trots den på sluttampen galet eskalerande svårighetsgraden alltid varit tillräckligt underhållande och beroendeframkallande för att tilltala oss masochister som älskar att jaga high-score. Den nötta frasen “bara en gång till” är lätt att ta till och moroten i form av upplåsningsbara banor och medaljsamlande har med råge räckt till för att fortsätta nöta.

Upplägget bygger fortfarande på samma princip - ta dig från punkt a till punkt b på snabbast möjliga tid och håll dig kvar på motorcykeln. Problemet är att banorna är infernaliskt uppbyggda med hinder högt och lågt som gör det djävulskt svårt att hitta det där perfekta åket. Det handlar om att finslipa och planera varje åk i minsta detalj. Till en början är det inga problem att norpa medaljen av ädlaste valör men snart plockar jag istället fram svordomar av mindre ädel valör när svårighetsgraden ökar och misstagen gör detsamma.

Trials Fusion är precis lika bra som tidigare spel i serien på den punkten. Ett väl avvägt belöningssystem och ett bra sammansatt karriärläge är i mitt tycke den viktigaste biten av spelupplevelsen. Samtidigt är det sämre på flera punkter i jämförelse med tidigare spel i serien. Onlineläget är numera slopat till förmån för lokalt multiplayer-spelande. Detsamma gäller det minispelslika spelläget, proppat med galna utmaningar, som vi såg i tidigare spel. Här återfinns det endast vid ett fåtal tillfällen i karriärläget. Fusion är en mer avskalad upplevelse och bjuder på mindre spellägen än framför allt senaste delen i serien - Trials Evolution.

Och problemen slutar inte där dessvärre. Grafikmotorn har svårt att hänga med i svängarna och det förekommer allt för ofta att texturer laddas in för sent. Jag får intrycket av att det känns opolerat, ofärdigt rent utav. Samtidigt är det bländande snyggt på sina ställen och rullar på i stadig bilduppdatering. Ljussättningen är en av de grafiska detaljer som verkligen imponerar i min PS4-utgåva av spelet.

Men det är inte bara saker som har plockats bort, det har tillkommit en del nyheter också. Numera är det fullt möjligt att utföra stunts under spelets luftfärder. Genom att röra på den högra analoga spaken kan åkaren både leka Stålmannen och orädd galning när livsfarliga tricks avlöser varann. Dessvärre slarvas den här funktionen bort då den endast används på några få banor och introduceras rätt sent i spelet. Tänk vad bra det här hade gjort sig i de skräddarsydda utmaningarna som återfanns i tidigare spel. Bortslarvad potential minst sagt!

Den här gången kommer spelet med ett nytt futuristiskt utseende. Jag vet inte om det ska vara ironiskt eller inte. Om inte är det en rätt tramsig estetik och inramning man lyckats anamma. För min del kunde de fått behålla den mer realistiska looken från tidigare titlar och fokuserat på mer godis i själva spelet. Men det kanske är en smaksak. Jag kanske låter hård i mitt omdöme men Redlynx har tyvärr varit onödigt slarviga den här gången. Det känns som ett spel som borde slipats på ytterligare. Karriärläget övertygar i vanlig ordning men mycket annat gjordes bättre i föregångarna. Som en introduktion till nya Playstation-spelare fungerar det dock fint men äger man redan Trials Evolution sedan tidigare kan jag i ärlighetens namn inte rekommendera ytterligare inköp.