UFC Undisputed 2010

Recension - Multi - tors 13 maj 2010, kl 08.22

Släppdatum: 2010-05-28    Genre: Fighting
Utvecklare: Yuke's    Åldersgräns: 16+

"En habil och välgjord fightingupplevelse."

Med bristande referensramar att luta sig tillbaka mot är det till en början en överväldigande upplevelse att ta sig an THQ’s UFC Undisputed-serie. Jag gillar kampsport och brukar se en del matcher på tv men i spelform har jag aldrig upplevt den här typen av fighting tidigare.

Kramkalas!
Det första man möts av som spelare är en uppsjö med olika spelalternativ som består av allt från turneringslägen till onlinematcher. Karriärläget är dock matigast, där kan man modifiera sin slagskämpe in i minsta detalj för att sedan ta sig från djupaste botten upp till toppen, och de stora killarna. Man får bland annat gå på invägningar, träna i olika former och ställa upp på intervjuer mellan matcherna. Inramningen är någonting utvecklaren Yuke’s verkligen har jobbat hårt med.

Även fightingmotorn känns gedigen. Jag saknar visserligen den där riktiga tyngden i slagen och sparkarna. Dessutom är det ett väldigt komplext spel på gott och ont. Det är svårt som nybörjare att greppa den avancerade kontrollen. För att utföra vissa kommandon gäller det att man pluggar in vilka knappkombinationer som gör vad för att inte riskera att ligga där i ringen på rygg som en omkullvält sköldpadda. Men efter ett par timmars spelande börjar den sitta och då öppnar sig ett helt nytt spel. Det finns mycket att lära sig och orkar man bara ta sig över den första branta inlärningströskeln hittar man ett kul fightingspel med djup spelmekanik.

Det där kommer göra riktigt jävla skitont.
Jag har ändå svårt att hoppa av glädje på samma sätt som jag gör i Street Fighter- eller Virtua Fighter-serien när jag besegrar min motståndare i UFC Undisputed 2010. Den där riktiga nerven infinner sig inte riktigt och många gånger känns det som matcherna snarare avgörs baserat på tur istället för skicklighet. Men det är inte heller helt rättvist att jämföra det med nyss nämnda serier. Med de verklighetstrogna byggstenarna som utgör spelet är det svårt att förvänta sig mer än vad man får. Alla licenser och fighters är, så vitt jag kan se, med och dessutom är de snyggt återskapade i spelet.

Det märks att det lagts ner mycket tid och energi på att efterlikna sporten så mycket som möjligt. Är man ute efter realism och dessutom ett fan av sporten är jag övertygad om att man kommer uppskatta UFC Undisputed 2010 väldigt mycket.