Waking Mars

Recension - IOS - ons 4 april 2012, kl 08.25

Släppdatum: 2012-03-01    Genre: Äventyr
Utvecklare: Tiger Style    Åldersgräns:

"Mastigt och engagerande äventyr som briljerar på flertalet punkter"

Waking Mars är i princip så långt ifrån trötta Angry Birds-kloner och enkelt casual-pusslande man kan komma till Iphone. Här antar man rollen som vetenskapsmannen Liang som fått i uppdrag att utforska planeten Mars. Befriande nog innebär det inte att man är utrustad med maskingevär och granatkastare, i bästa Gordon Freeman-stil, utan här gäller det att utforska och upptäcka, inte peppra fula träskmonster fulla med bly. Till sin hjälp har man istället en jetpack som tar en dit man vill med hjälp av lite pekande på skärmen. Det visar sig ganska snart att planetens inre myllrar av liv och man blir snabbt varse om att Mars består av ett omfattande ekosystem som måste studeras.

Ju längre in i Mars massiva grottsystem Liang tar sig, ju fler pusselbitar faller på plats, och storyn växer sig större. De växtlika utomjordiska varelserna man stöter på scannas och studeras med hjälp ART, Liangs AI-kompanjon. Vissa av dem utsöndrar sporer som kan användas på andra typer av växter, medan vissa sprutar vatten som kan samlas och användas på andra organismer för att få dem att växa. Precis som titeln antyder "väcker" man alltså upp planeten genom att ge näring åt underjordens ekosystem, allt för att kunna ta sig djupare in i Mars inre. Men är det verkligen så klokt att väcka en planet som sover?

Utöver Liangs artificiella medhjälpare ART kommunicerar han också med kvinnan Amani under spelets gång. Liang diskuterar de fenomen han stöter på under Mars yta med sin besättning och tillsammans gör de stora upptäckter om planeten. Det är främst via dialogen som handlingen sakta nystas upp. Waking Mars har allt det där som man annars förknippar med ett påkostat konsolspel. Vacker grafik, stämningsfullt soundtrack och en engagerande handling. Styrningen är väldigt enkelt utformad, man pekar helt enkelt åt vilket håll man ska ta sig, och eftersom spelet varken är intensivt eller av våldsam karaktär, så blir det heller inga frustrerande moment där pekkontrollen förstör spelupplevelsen.

Tiger Style visade med Spider: The Secret of Bryce Manor att de vågade gå sin egen väg genom att erbjuda ett ovanligt omfångsrikt och välgjort äventyr, med Waking Mars gör de det igen. Med fokus på berättande och vacker presentation har de skapat en spelupplevelse som lyckas med bedriften att verkligen stå ut och leverera någonting speciellt. Jag önskar att fler IOS-utvecklare vågar vara lika modiga som Tiger Style, de är givetvis inte helt ensamma, men det är få som kan bygga ett spel som känns så välgjort och genomtänkt till formatet. Det är kompromisslöst men ändå oerhört välbalanserat i sin speldesign.

Så trots den, för många ovanligt höga prislappen på 38 svenska riksdaler är Waking Mars ett spel man absolut bör införskaffa till sin IOS-grunka. Utan dåliga virtuella styrkors och utan överdrivet enkelt upplägg är det en del av en frisk fläkt som allt för sällan sveper över min knivskarpa retina-skärm.