Watch Dogs: Bad Blood

Recension - Playstation 4 - mån 13 oktober 2014, kl 19.08

Släppdatum: 2014-09-30    Genre: Action
Utvecklare: Ubisoft    Åldersgräns: 18+

"Engagerande och spännande."

Watch Dogs angågs av många vara ett av vårens hetaste spelsläpp och när vi nu återvänder till Chicago för att utforska staden på nytt är mycket bekant. Bad Blood är ett DLC som ger mer substans åt ett redan bra spel där karaktärerna, uppdragen och finesserna är lika välutvecklade som i originalet. Chicago visar sig återigen från sin bästa sida.

Ett år har gått sedan Aiden Pearce gjorde avtryck i Chicago. Mycket har förändrats, Blumes järngrepp om folket har släppt och situationen har blivit bättre, men inte för alla. Stadens superhackare, Raymond “T-Bone” Kenney, har förstört de spår som kopplar honom mot Blumes databaser och planerar sin flykt från Chicago innan han oväntat blir kontaktad av sin vän, Tobias Frewer, som ber om hjälp efter att ha blivit kidnappad av statens hantlangare. T-Bone inser att även han är jagad av Blume och måste en gång för alla göra upp med sina motståndare. Historien i Bad Blood är unik men går ihop med tydliga referenser mot händelserna från originalet. Det är snabbt, spännande, innehållsrikt och får Chicago att kännas levande.

I denna DLC spelar du som den nyss nämnda T-Bone. Det är en välkänd karaktär (för dig som spelat originalet) med mycket personlighet. T-Bone känns trovärdig, man ifrågasätter inte besluten han fattar och rastaflätorna är balla, det är en karaktär man sympatiserar med och vare sig man uppskattade Aiden Pearce eller inte så är T-Bone intressant. Det är ett bra flyt i historien som är lite för kort, som spelare vill man gärna uppleva mer och låta T-Bone utvecklas som karaktär. Istället blir slutet en aning abrupt som lämnar en del frågor osvarade. Ubisoft har dock lagt in siduppdrag, små historier, med förvånansvärt mycket substans som får dig att återvända. I slutändan blir det en bra balans mellan friheten i att utforska och spänningen i att utföra uppdrag.

Mycket är sig likt i Bad Blood, du springer, hackar, kör bil, skjuter, slåss, köper kläder, spelar schack och hackar lite till. Överlag är det samma grund men små finesser är förbättrade, hackingen känns snabbare och uppdragen i sig är mer varierade. Kontrollen är dessutom tight och responsiv, den känns fläckfri och ställer sällan till med problem. Istället låter den dig som spelare få utföra de där manövrerna du oftast bara fantiserar om.

Nytt för Bad Blood är att du har tillgång till en radiostyrd bil, Eugene, som tar dig genom partier T-Bone inte kan passera. Bilen är flexibel och kan bland annat oskadligöra fiender. Partierna när du får styra Eugene är underhållande och jag hade gärna sett fler spelmoment som detta.

Bad Blood flyter lika magiskt som originalet och grafiken är stundtals spektakulär. När reflektioner från regn får gator att lysa i natten eller när detaljerna i snabbmatsrestaurangerna får spelet att verka finare än verkligheten, då får man välmående rysningar längs armarna. Det finns självklart brister med tanke på kompabiliteten till äldre konsoler, men för att vara en av de första stora titlarna till next-gen lovar det mycket gott inför framtida spelsläpp.

Det märks också att Ubisoft har lagt ner mycket omtanke när det gäller att leverera en bra ljudbild. Utspel från folk på gatan, skottknallar och ljudet från hackingen felfritt. Det är också mängder av bra musik när man kör bil. Rent stilistiskt finns det väldigt lite att klaga på.

Men för att summera. Berättelsen i Bad Blood tar många vändningar under resans gång och man kan inte riktigt föreställa sig hur resultatet blir av ens handlingar. Precis som i originalet är det flera parallella historier i en vilket gör det stundtals förvirrande att följa med i händelseutvecklingen. Överlag är det engagerande, spännande och fantastiskt trevligt att röra sig i Chicago som spelstad. Det är dock synd att detta DLC är så kort för jag vill ha mer, och jag vill ha det nu. Bad Blood är ett storslaget tillägg i ett litet format.