BORTGLÖMT! - Descent to Undermountain

Artikel - Retro - fre 25 oktober 2013, kl 08.23

I artikelserien Bortglömt! går vi på Skillpoint igenom spel som av ett eller annat skäl hamnade i skymundan. Spel som vi av olika anledningar anser förtjänar att lyftas fram i ljuset och hedras som spelhistoriska guldkorn.

Descent to Undermountain
Utgivningsår: 1997
Format: PC
Utvecklare: Interplay

Historik:
Interplay är idag kanske mest kända för sina rollspelsarv, men de gjorde en hel del spel i andra genrer också. Några av deras populäraste actionspel var Doom-utmanaren Descent och uppföljaren Descent 2, där man flög runt med ett rymdskepp i rymdgruvor i riktig 3D och sköt sönder elaka hostila robotfiender. Någonstans bestämde Interplay sig för att ge sig in i tävlingen med att släppa tredimensionella rollspel och bestämde sig för att ta Descent-motorn in i Dungeons and Dragons-licensens fagra värld Faerun. Handlingen hamnade i bergen kring staden Waterdeep, lågt nere i den underjord som populärt kallas Undermountain, vilket spelets titel så slugt avslöjar. Resultatet var en dungeoncrawler i realtid som hoppades bryta ny mark.

Varför det glömdes bort:
Att man valde att göra en dungeoncrawler berodde mycket på den spelmotor man använde. Descent-motorn hade en del begränsningar och byggdes inte för att klara av avancerade flexibla rollspel. Det ledde till att man under stor press blev tvungen att skriva om spelmotorn för att få den anpassad för de nya kraven. Resultatet av motorns begränsningar och de allvarliga buggar som kom som en följd av den framstressade anpassningen gjorde att kritikerna snabbt dömde ut spelet. Att spelet hade en för tiden hög svårighetsgrad påverkade säkert en hel del omdömen också. Spelmotorns grafikmöjligheter var dessutom begränsade vilket ledde till att spelets underjordiska komplex stundvis blev enformiga och repetitiva. Uppdateringar dröjde och det hela ledde till typexemplet av en misslyckad lansering där ett spel släpptes långt innan det var färdigt. Spelmedia i stort, trots att vissa recensenter såg spelets inneboende kvalitéer bakom problemen, blickade mot Biowares kommande titel Baldur's Gate istället.

Varför spelet bör uppmärksammas:
Problemen till trots var Descent to Undermountain allt annat än en medelmåttigt dungeoncrawler. Ambitionsnivån var hög och för den som dristar sig sätta in i spelet blir detta ganska snart uppenbart. Interplay hade nämligen ansträngt sig till det yttersta för att skapa en värdig representation av den ikoniska plats Undermountain faktiskt är i Forgotten Realms-världen. Spelet är dessutom förvånansvärt varierat och erbjuder spelaren stora valfriheter och möjligheter att sätta sig in i både spelvärlden och handlingen. Bara en sån sak som att den karaktär man valde helt kunde förändra förutsättningarna för hur man kunde ta sig fram i grottorna ger spelet stor omspelningsvärde, och möjligheten att interagera med både andra karaktärer, miljö och även monster är väldigt unik. Dessutom har det ett viktigt historiskt arv, då det faktiskt är det första rollspel som faktiskt använder sig av en riktig 3D-motor, till skillnad från Bethesda eller Looking Glass populära rollspel i 3D-miljö på den tiden.

Tidigare artiklar i serien:
Steambot Chronicles
Anachronox
Deathtrap Dungeon
Empire of Steel
Master of Magic
An Elder Scrolls Legend: Battlespire

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.