Dreamcastvecka: Shoot 'em up-himlen

Artikel - Retro - tors 26 november 2015, kl 08.00

När jag säger shoot 'em up tänker nog många direkt på Saturn och PC Engine - två konsoler som verkligen skapat sig ett namn i genren. På senare år är det främst Xbox 360 som stått för mat och husrum när det kommer till skjutarna. Vad många kanske inte riktigt tänkt på är att Dreamcast också var ordentligt i farten även på denna fronten. Det finns en uppsjö fantastiska shoot 'em ups som släpptes officiellt när Dreamcast levde, samt ett antal titlar som släpptes i efterhand. Här nedan följer en genomgång av dessa godbitar. Förhoppningsvis inspirerar något till ett köp!


Ikaruga
Det är lika bra att få det allra mest uppenbara ur vägen direkt. Ikaruga är den spirituella uppföljaren till Radiant Silvergun och kommer ofta på tal när det ska diskuteras shoot 'em ups. Spelmekaniken som gör att det skiljer sig från många andra shoot 'em ups är att spelaren när som helst kan byta mellan svart och vitt (eller rött och ljusblått) läge genom att vända på skeppet. När spelaren är svart kan skeppet absorbera svarta fiendeskott men är helt oskyddad mot vita fiendeskott och vice versa. Detta tillsammans med intrikat mönstrade skottsalvor där de bägge färgerna blandas hejvilt gör att det blir som en labyrint att navigera sig igenom anstormningen av fiender och deras eldkraft. Det är dock långt ifrån Dreamcasts bästa shoot 'em up enligt vissa här på redaktionen, framför allt är grafiken ganska generisk och flippandet mellan svart och vitt kan bli lite väl överväldigande och rörigt ibland. Den som inte vill kasta ut några större summor bara för att testa gör bäst i att köpa Xbox Live Arcade-versionen. Den är dessutom på engelska.


Zero Gunner 2
Ett av två helikopterbaserade shoot 'em up som finns på Dreamcast - där Zero Gunner 2 får stå för det färgglada och energiska arkadöset. Skärmen scrollar åt alla håll under banornas gång, helikoptern kan vända på sig i 360 grader och eftersom det finns en låsknapp så går det även att skjuta spikrakt men flyga i sidled. Det borde egentligen bli förvirrande och tappa tyngd, men tack vare den självklara kontrollen och snabba takten blir det i stället väldigt varierande och roligt! Framför allt är det ganska lätt för nybörjare att plocka upp och ge en chans så det passar ypperligt som ingångspangare.


Under Defeat
Här har vi konsolens andra helikopterbaserade shoot 'em up som vid en första anblick har många likheter med Zero Gunner 2, men det är tvärtom en helt annan typ av shoot 'em up. Under Defeat förlåter inte. Det ser allvarligt ut, det spelas allvarligt och är allvarligt. Vad som följer med höjd utmaning är ökad utdelning när det går bra. Känslan av att sakta bemästra helikoptern och nå längre och längre i spelet är beroendeframkallande bortom sans och vett. Det gäller att hela tiden veta vad som är på ingång och alltid ligga ett steg före. Under Defeat finns även i en upphottad HD-version på Xbox 360 och Playstation 3 vilket är tacksamt eftersom det är ett av de dyrare shoot 'em upen på Dreamcast.


Mars Matrix
Mars Matrix är en vattendelare. Det finns de som undviker det för det lite föråldrade utseendet och den obarmhärtiga svårighetsgraden och de finns de som håller det som ett av Dreamcasts allra bästa skjutare. Det delar två likheter med Giga Wing (det är samma utvecklare och utgivare så det kanske i och för sig inte är jättekonstigt) - nämligen att trots att det scrollar vertikalt så är det anpassat för en vanlig horisontell skärm samt en uppladdningsbar attack som först suger åt sig alla fiendeskott för att sedan vända dem emot fienden. Vidare har Mars Matrix en attack som bygger på att spelaren först slutar att skjuta under någon sekund för att sedan trycka på skjutknappen igen. Då skjuts ett litet spjut ut, med extremt kort räckvidd, som är starkare än vanliga skott.


Border Down
Border Down är ett egendomligt spel. Det straffar dåliga spelare. Eller alltså, det blir svårare ju mer du dör. Gissningsvis är det lockande för erfarna spelare att dö med flit för att nå den svåraste nivån och snabbast rassla in poäng den vägen, men den direkta poängen med att göra spelet svårare i stället för lättare när spelaren begår ett misstag går mig lite förbi. Eftersom Border Down släpptes så sent under Dreamcastens livstid, fick minimal uppmärksamhet i pressen och endast såldes i 15 000 exemplar flög det under radarn för många spelare och har i efterhand lockat många köpare att betala lite extra för att få tag i det. Till och med nytryckta exemplar ett par år senare drog iväg över tusenlappen redan från dag ett.


Giga Wing
Här har vi så Giga Wing. Utöver egenskaperna det delar med Mars Matrix har det även fyra olika farkoster att välja mellan - alla med varsin storyline att följa. Alla som någon gång spenderat lite längre tid med Gigawing vet hur beroende spelaren blir av att samla alla de blänkande medaljerna och deras högst positivt förstärkande ljud när de plockas upp. Giga Wing har även ett ganska egendomligt poängsystem. Eller ja, inte systemet i sig, utan snarare mängden poäng som spelaren kan få. Vi pratar om summor som 48 027 142 112 890, alltså biljoner.


Giga Wing 2
Giga Wing 2 är ganska likt sin föregångare, fast extra allt. Tjusigare att titta på, större explosioner, fler skott... Fast den största riktiga skillnaden är att vi kan spela fyra spelare samtidigt i Giga Wing 2. Varför nu någon vid sinna sinnes fulla bruk skulle våga sig på att spela fyraspelarsco-op i ett hektiskt shoot 'em up där det är svårt att hålla reda på sitt skepp redan i enspelarläget.


Psyvariar 2: The Will to Fabricate
Ännu en titel som var med i tisdagens Hidden gems-artikel. Psyvariar-spelen (föregångaren finns på PS2) har legat mig varmt om hjärtat sedan gammalt eftersom ettan var det första shoot 'em upet jag någonsin spelade som hade en ordentlig bullet hell-stil. De som minns artikeln i tisdags vet att Psyvariar 2 är mitt favoritspel i genren och jag funderar ärligt talat på att göra en full recension på det här på Skillpoint i framtiden. Även om det är ett relativt gammalt spel är det verkligen verkligen värt det.


Twinkle Star Sprites
Twinkle Star Sprites har portats till en uppsjö plattformar, en av dessa är naturligtvis Dreamcast. Annars skulle det ju inte vara med i den här listan. Det lite extra roliga med Twinkle Star Sprites är att det spelas i splitscreen med spelarna mot varandra. Ju bättre den ena gör ifrån sig desto jobbigare får den andra det, ungefär som pusselspel med liknande upplägg (splitscreen-Tetris, Puyo Puyo etc) fast i shoot 'em up. Lägg därtill ett sockersött tema och en väldigt positiv och drivig bakgrundsmusik och du har ett givet tvåspelarshoot 'em up som charmar shortsen av de flesta.


Castle Shikigami 2
Ytterligare ett vertikalt scrollande shoot 'em up som bjuder på oerhörd variation. Sju valbara karaktärer (plus en hemlig) där alla har olika skott och bombattacker gör att det förmodligen finns en karaktär för alla sorters spelare. Hälften av behållningen (bortsett från solid skjutarkvalité) är att testa olika karaktärer och experimentera med spelstilar. Det här hamnade först på Gamecube innan det trillade över på Dreamcast och andra konsoler, något som inte är helt vanligt.


Chaos Field
Det här är, precis som Mars Matrix, en vattendelare. Men Chaos Field delar upp spelarna på grund av något annat, nämligen det faktum att det är en enda lång bossrush. Det finns inga traditionella banor med småfiender, det rör sig endast om långa bossfighter som avlöser varandra. Många anser att bossarna ändå är roligast i ett shoot 'em up så de ser Chaos Field som koncentrerad göttighet. Inget tjafs, bara det allra roligaste. Andra tycker att det borde ha varit ett specialläge och att huvudläget skulle ha ordentliga banor.


Gunbird 2
Gunbird 2 är ett sneaky shoot 'em up. Omslaget ser gulligt ut. Musiken är lättsam och ackompanjerad av barnsliga utrop och kommentarer. Banornas backdrops är fantasifulla och charmigt atmosfäriska. Men resten menar allvar. Det är medalj-chaining, intensiva skottsalvor och hela fjorton banor (7 banor plus en loop-vända där allt är extra svårt). Men den kvalitativa presentationen gör att de flesta graviterar till Gunbird 2 ändå, mig inräknat.


Triggerheart Exelica
Så har vi kommit till spelet med den ballaste gimmicken. Kroken. Överlag är det en ganska standardiserad historia men kroken som spelaren får till sitt förfogande tar det från mittenfåran upp bland de allra bästa på konsolen. Spelaren kan när som helst skjuta ut en krok som hugger tag i fienden. Sedan kan spelaren svinga fienden runt runt runt och sedan slunga iväg den för att göra skada, maximera poäng och sopa bort fiendeskott. Desto större fiender som krokas fast och kastas iväg ju mer utdelning, vanligtvis. Triggerheart Exelica är Dreamcastens näst sista officiella spel kronologiskt sett och har sedan dess även hamnat på Playstation 2 och Xbox Live Arcade.


Radirgy
Spelet med det jättefina omslaget. Och den jättefina presentationen. Tänk tecknat. Ja, tänk ungefär som om Cartoon Network gjorde ett shoot 'em up. Roliga attacker, ett skepp har bubblor (!) och samtliga är utrustade med ett Radiant Silvergun-doftande svärd ämnat för närstrid och skottrensning. Radirgy har egentligen ganska mycket gemensamt med Karous som vi strax kommer till. Det kom en uppföljare men endast till Japanska Wii och Xbox 360. PC-spelare har dock tur, för det släpptes även till Windows 2011.


Trizeal
Spelet lagom. Det snittade 3 av 5 när det kom, gjorde inget speciellt, men misslyckades heller inte med något mer än kanske försäljningen. Utvecklarna sa att om Dreamcastporten av Trizeal inte sålde bättre än arkadoriginalet gjort skulle de vara tvungna att lägga uppföljaren på hyllan. Uppenbarligen sålde det tillräckligt, för en uppföljare kom 2007 i form av Exzeal. Vad jag vet släpptes det däremot inte på egen hand, utan ingår i samling Shooting Love, 200X.


Karous
Det absolut sista (officiella) spelet som nånsin släpptes till Dreamcast. Det är i mångt och mycket väldigt likt Radirgy fast utan färger. Det är nog lite hata/älska över designen som går nästan uteslutande i gråskalor. Karous släpptes även tillsammans med Chaos Field och Radirgy i en samling betitlad Milestone Shooting Collection: Karous Wii, till just Nintendo Wii.

Här följer en kort lista över de inofficiella shoot 'em up som släppts i efterhand:


Dux
Gameplay


Redux: Dark Matters
Gameplay | Recension


Stürmwind
Gameplay


NEO XYX
Gameplay | Recension


Fast Striker
Gameplay


Ghost Blade
Gameplay


Last Hope
Gameplay

Missade vi några spel? Stör du dig på att varken Bangai-O eller Rez var med? Har du kanske till och med en gedigen samling av dessa pärlor? Let us know in the comment section below and don't forget to like, thumbs up, subscribe, like and give a thumbs up because it really helps us out. Also subscribe. And leave a like. Glöm förresten inte att titta in imorgon för den stora finalen! Det blir filmvisning i stora salen hela dagen!

Fruktstund! 01/02/2014 - 16:00

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.