Gamex - där Spelsverige mötte folkhemmet

Krönika - Multi - tis 9 november 2010, kl 11.16

Har man varit på någon av de större utländska spelmässorna som E3 eller Gamescom är det lätt att fnysa lite föraktfullt åt Gamex. Storleksmässigt är Gamex givetvis en blek skugga av de förras massiva mediespektakel men även om man ser till vad som faktiskt bjuds så känns det väldigt skralt. Ingen hade nog räknat med att se Miyamoto utannonsera sin nya titel på scen men man hade väl hoppats på åtminstone något värt att snacka om. Något som faktiskt var nytt och värt att skriva en artikel om för oss vars vardagsmat är förhandsvisningar och pressträffar. Inte så. Bortsett från alla spännande människor man fick tillfälle att träffa var mässan rent av tråkig. Men Gamex var aldrig till för oss.

Största likheten med Gamescom var Kinect-reklamen "You are the controller" på toalettbåsen. Någon besökare kände sig dock extra fyndig.
Och att döma av reaktionerna hos många andra jag pratat med under helgen var Gamex egentligen aldrig heller till för er som läser denna artikel på en sajt dedikerad till tv-spel. Visst fanns det ett fåtal intressanta kommande titlar, som spelbara versioner av Donkey Kong Country Returns och Dragon Age 2 samt möjligheten att känna på Kinect i verkligheten, men det allmänna intrycket jag fick var ändå att de flesta tröttnade på att driva runt på mässgolvet efter som mest en timme eller så. Att Nintendos bås innehöll spel som Mario Kart Wii och Twilight Princess kändes ganska talande. Men det gör inte Gamex till ett misslyckande. Snarare till en succé.

Tv-spel har alltid varit en bredare och mer allmängiltig hobby än vad många av dess anhängare (och belackare) velat göra gällande, men det går ändå inte att sticka under stol med att det på senare år mer och mer börjat korsa gränsen från underground till mainstream. Där spel som Myst och The Sims tidigare var undantag är det numera mer regel att få höra talas om spel i alla möjliga sammanhang. Nintendo har med DS och Wii givetvis gjort mycket för detta, men även Farmville och liknande sociala landsplågor är omöjliga att undvika även om man aldrig ens hört talas om Castlevania eller Diablo. Därav Gamex.

Kön till Black Ops var längst på mässan. Den blev inte kortare när någon stal tre av tolv Xboxar efter första mässadagen.
Det är väldigt lätt för elitistiska spelare - som jag själv - att bli rädda för den ovaskade allmänhetens intrång i vårt trygga, mörka pojkrum. Sitta och rabbla spelmusikkompositörer från Dreamcast-eran för att lugna nerverna. Men oavsett vad man tycker om detta så sker det likväl. Och om spelmediet någonsin ska kunna växa till samma bredd som andra konstformer är det nog ett måste. Sen står det oss ändå fritt att själva förskjuta spelvärldens motsvarighet till Bingolotto till förmån för tv-spelens Bröderna Karamazov. Skillpoint lär till exempel aldrig bli ett ställe där mormor letar julklappstips oavsett hur mycket mediet breddas, utan snarare ett vattenhål för den mer inbitna andelen spelare.

Men siffrorna talar ett ganska tydligt språk. Utställarnas mål var 25 000 besökare, och enligt de källor jag tagit del av klarade de det med råge och slog därutöver förbokningsrekord för hela Kistamässan. De tusentals barnfamiljer som strömmade till gav nog blanka fan i att Twilight Princess var fyra år gammalt. ”Teh old” är ett relativt begrepp.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.