God of War: Ghost of Sparta

Hands-on - PSP - tors 7 oktober 2010, kl 08.56

Ready at Dawn tar sig återigen an Kratos blodiga upptåg genom den grekiska mytologin på PSP och mycket är sig likt sen sist. Ghost of Sparta är det andra spelet i serien till portabelt format och precis som i det förra PSP-äventyret rör det sig om en prolog till storebröderna på Playstation 3 där vi kommer få reda på mer om Kratos trasiga förflutna. Men även om föregångaren Chains of Olympus visade upp en annan sida av den brutala krigsguden och faktiskt levererade nåt nytt berättarmässigt lär det framförallt handla om att slakta mytologiska monster på löpande band också denna gång.

Att dra ut ögon på cykloper tillhör vanligheterna för Kratos.
Att det mesta känns igen kommer inte som en överraskning men Ready at Dawn hinner åtminstone introducera ett par nyheter i den demoversion jag har lagt vantarna på. Det första jag finner är en ny vapenuppsättning i form av ett spjut och en sköld. De tillför inga dramatiska förändringar men ger välbehövlig variation till hur man massakrerar sina offer och jag hoppas vi får se många olika vapen i det fullständiga spelet. Det dyker också upp en magisk attack vi inte sett tidigare kallad "Eye of Atlantis" som skickar ut elektriska stötar, både för att öppna stängda passager och ha ihjäl fiender.

Ghost of Sparta är mer av det goda för oss som gillar klassiskt hack'n slash i våldsam stil. Det antika Grekland har aldrig sett bättre ut på PSP och miljöerna är trots en underlägsen bärbar plattform imponerande storslagna. Extra minnesvärd är den återkommande striden med sjömonstret Scylla som både är maffig och underhållande. Om fullversionen genomgående håller samma klass som demon bör Ghost of Sparta vara en självklar investering för alla som gillar God of War-serien.

Switch-peppen är hög! 10/25/2016 - 14:59
Strafers bild

Alltså jag måste verkligen skaffa mig en PSP. :bigsmile:

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.