Rapport från Gamex del 1 av 2 - Spelen vi rörde

Artikel - Multi - mån 10 november 2014, kl 09.50

Spelmässor erbjuder ju sällan enbart möjligheten att spana in stora AAA-titlar, utan det ges även utrymme för mindre aktörer att visa upp sig. Personligen brukar jag gilla att ta ett sväng runt indiebåsen samt alla de olika spelutbildningar som representerar på mässan, eftersom jag har märkt att det är just här som jag tenderar att finna de mest intressanta guldkornen. I den här första delen av min Gamex-rapport kommer jag att presentera några spel som fanns i någon form av spelbar version under mässan och som jag även tog mig en lite svängom med.

Cannibal Loco
De nyblivna studenterna på Futuregames 2-åriga YH-utbildning fick någon veckas introduktion i dataprogrammet som skulle användas på kursen och sedan blev de indelade i grupper och satta på uppgiften att skapa ett spel på bara två veckor. Och med tanke på de tids- och kunskapsbegränsningar som spelat in så fanns det många fina små projekt att titta och pilla på i deras monter under Gamex.

Ett av dem som fastnade mest var Cannibal Loco (med reservation för stavningen eftersom jag bara hört titeln muntligt), ett spel i pixelart-stil där man i rollen som en form av fyrkantig figur - inte helt olik Super Meat Boy - skall ta sig fram längs en plattformsbana. Spelet är även ett pusselspel. Man kan när som helst med ett knapptryck ta död på sig själv och då skapas ett lik i form av ett stenblock och figuren respawnar en bit därifrån. Man kan sedan använda sitt lik för att mosa fiender, hålla nere knappar på banan eller bygga på höjden för att kunna ta sig upp på otillgängliga plattformar. Man börjar med 25 liv och för varje lik man bildar förlorar man ett. Men man kan även äta upp sina lik igen och således få liv tillbaka, så det gäller inte bara att lista ut hur man skall ta sig vidare på banorna utan man måste också planera sina resurser.

Spelet och tänket var roligt, klurigt och underhållande så jag hoppas verkligen att det tar steget från betygsgrundande arbetsuppgift till faktisk produkt. Enligt ett par av medlemmarna i gruppen som skapat spelet finns det ett intresse att försöka dra ihop gruppen igen och utveckla vidare. Och i så fall var deras förhoppning att representera på mässan även nästa år och då med en betydligt mer färdig produkt. Man hade även idéer om en möjlighet för figuren att förvandla sig till andra saker än sten, exempelvis helium för att stiga eller skumgummi för att studsa på, så bra tankar finns och jag håller verkligen tummarna för att vi får se Cannibal Loco bli verklighet en dag.

Carpet Kitty
Mässans gulligull-pris kan säkert utan större konkurrens tilldelas Carpet Kitty, utvecklat av elever på Högskolan i Skövde. Som en gullig tecknad kissekatt, som hänger vertikalt på mattor på väggen, ska man hoppa sidledes från matta till matta utan att nudda tapeten eller tappa greppet. Det finns även mynt att samla för att boosta sitt high score. Som kanske kan gissas ur dessa inledande ord så har vi att göra med ett mobilspel som kommer att släppas till alla typer av telefoner den 20 december.

Det som verkligen fick mig att fastna för spelet var sättet som utvecklarna presenterade storyn på. Man spelar en katt som är anställd som mattestare på en fabrik och om man nuddar tapeten får man sparken. Allt eftersom man spelar spelet kommer det även blomkrukor nedramlande som det gäller att undvika, och förklaringen till dessa var att det helt enkelt är konkurrens om jobbet så alla de andra katterna försöker stoppa dig så de själva kan ta över. Om detta faktiskt är en premiss som kommer presenteras i själva spelet eller bara ett knep för att väcka intresse är oklart, men de har definitivt lyckats sälja in det till mig.

Jag provade bara spelet lite hastigt men av det jag kunde utröna verkade kontrollerna vara väldigt responsiva och spelet flöt på bra. Och till känslan helt klart ett typiskt och perfekt mobilspel.

Lunch Lady Simulator
Det här spelet hade jag sett som hastigast på nyheterna dagen före vårt besök på mässan och jag tyckte det lät som en helt klart intressant och lite udda premiss. Titeln för ju osökt tankarna till Goat Simulator och faktum är att åtminstone sett till grafiken är jämförelsen inte helt off. Den lite fula, slarviga visuella stilen återfinns även i denna - just precis vad det låter som - mattantssimulator. Så om du alltid undrat över om mattant är den karriär du borde slagit in på så är det här du kan få möjligheten att prova på… förutsatt att spelet blir verklighet vill säga vilket i nuläget ännu är lite osäkert. Enligt skaparna Broken Chair, studenter från Högskolan i Skövde, har man planer på att utveckla spelet till Kinect - för att få en så realistisk spelupplevelse som möjligt - och man har således kontaktat Microsoft och frågat om de vill agera förläggare för spelet. När jag pratade med utvecklarna på mässan väntade man ännu på svar men räknar med att få det inom några veckor och därmed beseglas spelets öde.

Den version som fanns för provning på Gamex spelades istället med handkontroll, eller egentligen två eftersom man var tvungen att vara två personer som samarbetade. Spelet är i förstapersonsperspektiv och en person sköter mattantens ena arm med ena kontrollens styrspak, och den andra personen sköter den andra armen med andra kontrollens styrspak. Redan här förstår man ju vilken förenkling av spelandet som Kinectkontroller skulle innebära. Spelet går sedan ut på att man ska placera ett antal ätbara artiklar på de väntande barnens brickor och undvika att spilla eller välta tallrikar vilket är lättare sagt än gjort. Det fanns även ett moment då man först var tvungen att med en slev hälla upp soppa på tallriken innan man kunde servera den. Det intressanta med coop-aspekten var att man verkligen var tvungen att samarbeta och i mitt fall med en helt slumpmässig mässdeltagare som jag inte kände sedan tidigare. Å andra sidan ledde det till viss konkurrens, exempelvis vem som faktiskt skulle få äran att lägga kakan på brickan eftersom ungen bara behövde en, och jag kände själv att jag gärna hade velat göra allt själv för att verkligen få en uppfattning om hur svårt eller lätt precisionen i spelet faktiskt var.

Lunch Lady Simulator är således ett nytt och intressant koncept som jag verkligen hoppas blir verklighet en dag så jag får chansen att ta mig an det på egen hand, eller kanske egna händer. :)

Och som en liten bonus:

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34
olrogs bild

Det där Cannibal loco låter ju riktigt kul, hoppas det släpps.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.