Rapport från Gamex del 2 av 2 - Spelen som berörde oss

Artikel - Multi - fre 14 november 2014, kl 09.02

På spelmässor finns det ju långt fler titlar än man någonsin hinner prova, men även om man inte själv köar för att spela ett spel kan det ibland hända att spelutvecklarna själva raggar upp en där på mässgolvet och med stor inlevelse berättar om sina nya skapelser. I den andra och avslutande delen av min Gamex-rapportering kommer jag således presentera ett par spel som jag faktiskt aldrig provade - av en eller annan anledning - men där spelens skapare var så angelägna om att sprida sitt budskap att jag vill ge dem den möjligheten, framförallt som deras spel verkade riktigt grymma.

Ruin
En av de stora positiva överraskningarna för mig på förra årets Gamex var spelet Grief av Tarhead Studio. Den lilla vackra sagan om sorgearbete gick verkligen rakt in i hjärtat och ledde till ett omedelbart spelköp. Därför blev jag glad att även i år springa på Tarhead på mässan. Denna gång hade de ett helt nytt spel med sig och som också är något helt annat än lilla mörka sagan Grief. Ruin beskrivs som en multiplayer top-down brawler, inte helt olikt exempelvis Super Smash Bros. Och kanske är det just för att jag suger på det senare - samt inte hade någon önskan att skämma ut mig inför utvecklare och mässbesökare - som jag avstod från att prova själva spelet, men det verkar ha en hel del att erbjuda för de som faktiskt gillar genren, och det såg grymt snyggt och välgjort ut.

Striderna har lite “herre på täppan”-tänk och fokus ligger på korta matcher om som mest cirka tre minuter. Man slåss i en arena och det gäller helt enkelt att putta ut sina motståndare för att vinna. En kul funktion är även att slagfältets marginaler minskar allt eftersom och dessutom i olika mönster och så fort man hamnar utanför tar man skada. Variation verkar även i övrigt vara Tarheads huvudtänk med spelet och man kan redan från start bygga och anpassa sin krigares utseende och förmågor. I nuläget finns 10 förmågor att välja på men i den slutliga produkten kommer det finnas hela 24 stycken. Om man gillar offensivt spel kan man lätt bygga en gubbe med fokus på det, och vill man hellre fokusera på försvar och pansar går det också bra. Ruin verkar alltså ha något för alla spelartyper och utvecklarna beskrev även sitt spel som ett fräscht komplement för Dota-spelare.

Tarhead Studio visar genom Ruin sin förmåga att utveckla helt olika genrer av spel och därmed att de har stor bredd. Det är också tydligt att de har en stor entusiasm bakom sina verk - de vet vad de har för mål och målgrupp. Och även om just Ruin inte är min kopp te så är jag säker på att det har mycket att erbjuda för fans av genren.

Och är man nyfiken kan man läsa mer om spelet här och nu även anmäla sig till betan.

Magnetic: Cage Closed
På grund av stort publikintresse kom jag tyvärr aldrig åt att prova Guru Games spel Magnetic, men det första jag tänkte när jag såg det var att det liknade Portal och det är faktiskt helt medvetet. Enligt utvecklarna gillar de Portal-spelen och önskade att det skulle finnas fler spel som dem… och således skapade de sitt eget i samma anda. Sen är det knappast troligt att något spel någonsin skall kunna komma i närheten av de magnifika förebilderna, men eftersom Portal-spelen är underhållande att spela är jag helt klart för fler spel i samma stil. Pepp inför Magnetics release på Steam i februari alltså.

I Magnetic är det - som titeln antyder - magnetism som spelar huvudrollen och beväpnad med sitt magnetgevär gäller det att fly från en byggnad riggad med faror och fällor. Med geväret kan man attrahera eller repellera föremål i omgivningen för att ta sig vidare och man kan även dra sig själv mot väggar eller stöta bort sig från dem.

Spelet såg både coolt och snyggt ut i verkligheten och även trailern nedan skvallrar om detsamma. Så det skall verkligen bli kul att se vad Guru Games dragit ihop och om det kan ge oss lite hjärnklur och underhållning à la Portal.

Läs mer om spelet här.

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.